1396/08/27 | |
  

 

 


دانلود نوحه ترکی ویژه محرم

اتاق شیشه ای سیاست

 


کانال رسمی آینانیوز در تلگرام


   مطالب پر بحث هفته   
خبرنگاران حوزه کودک به دنبال رسمیت دادن فعالیتهای خود از طریق کنوانسیون حقوق کودک(0 نظر)
حذف اوراق بهادار از دفاتراسناد رسمی و به حداقل رساندن امکان جعل(0 نظر)
در گرامیداشت سی امین سالروز اولین بمباران هوایی شهر ارومیه(0 نظر)
دوگانگی پول و وجدان(0 نظر)
نقدی برمطلب "تشدید اختلافات استاندار و نماینده پیرانشهر و سردشت" (0 نظر)
باکیفیت ترین روغن موتور داخلی در اورمیه تولید می شود(0 نظر)
به ذیحسابان بخشنامه خواهم کرد که سندهای مالی اجناس تولیدی خارج از استان را پرداخت نکنند(0 نظر)
تفاوت رسانه «وابسته» با رسانه «طرفدار» چیست؟(0 نظر)
لیست شورای شهر آینده را چه کسی می بندد؟(0 نظر)
برگزاری اولین یادواره شهدای غواص توسط دانشگاه فنی قاضی طباطبایی اورمیه (0 نظر)
برشی از یک زندگیِ آشنا(0 نظر)
عضو سابق پدافند غیرعامل شمال غرب: عدالت شهری یعنی اینکه توسعه در همه مناطق اتفاق بیفتد(0 نظر)
لایحه جامع وکالت چالش بزرگ استقلال وکلاست(0 نظر)
محمدی و پناهی کدام کشتی را سوراخ می کنند؟(0 نظر)
اعتراض مجدد رئیس شورای اسلامی شهرستان خوی به احداث فرودگاه جلفا(0 نظر)
ساعاتی از یک روز کاری شهردار(0 نظر)
گزارش همایش تجلیل از شهدای مدافع حرم آذربایجان غربی (0 نظر)
جذابیت در سینما(0 نظر)
درخشش كودك مهابادي در مسابقه بين‌المللي نقاشي كشور بلاروس(0 نظر)
برگ برنده اصولگرایی در دوران انزوا (0 نظر)

   مطالب پر بیننده ماه گذشته   

  

[Atorpatdate] نظرات: 0 نمایش: 1050 تعداد امتیاز: 4   (Article Rating)

جذابیت در سینما



جذابیت در سینما

نمی توان به این مخاطبان فیلم سخیف را نشان داد و از ایشان انتظار داشت برای بار دوم نیز به تماشای آن بروند

آینانیوز- هادی کریمی راد*؛
مقدمه
سال ها پیش و در اوایلِ دهه هفتاد وقتی برای بارِ سوم عازمِ سینما بودم و مثل همیشه با برادرم؛ با صف هایی طولانی در روبروی سینماها مواجه شدم که قادر بودند مرا از تماشای فیلمِ مورد علاقه ام یعنی "کلاه قرمزی و پسر خاله" در سینما محروم نمایند .آن روز با هر مصیبتی بود موفق به تماشای فیلم مورد علاقه ام ، هم در آن زمان و هم درروزگار کنونی؛آن هم در بالکنِ سینما آزادی شدم.امروز اما سال هاست که نه خبری از آن صف های طولانی روبروی سینماها است و نه خبری از تماشای فیلم در بالکنِ سینماهای اورمیه،شهری که در آن متولد شدم.
امروزه نه سینماها رَمَقی برای دعوت از مردم برای تماشای فیلم دارند و نه شاید فیلم های روی پرده آن قدر جذابیت و کشش، تا بتوانند مخاطبان را جذبِ سالن های سینما کنند و مخاطبان ترجیح می دهند مدت زمانی را صبر کنند و در شبکه ی پخش خانگی به تماشای فیلم مورد علاقه شان بنشینند و وقتی از ایشان می پرسی که چرا لذتِ تماشای فیلم در سینما را مدت هاست تجربه نکرده اند از مشغله های کاری و ترافیک و ... می گویند اما از خود نمی پرسند چرا با ترافیک تفرجگاه ها،کافه نشینی ها با چاشنی های بحث پیرامون مسائل مهم مملکتی و تبادل نظر در خصوص فلسفه ی کانت،بحث های دیالکتیک وار و ... در کنار مکان های به اصطلاح دور دور مشکلی ندارند و زمان بخصوصی را صرف آن ها می کنند و برایش برنامه ریزی.
جذابیت یا عدم جذابیت
آیا سینما دیگر جذاب نیست؟ اطمینان دارم که پاسخ یک "نه" بزرگ است.سینما یک صنعت پولساز است و همه ساله بر میزان سود دهی آن افزوده می شود.
پس علت چیست؟آیا فیلم ها جذاب نیستند؟
اجازه بدهید از زاویه ای دیگر به این سئوال بنگریم و از همان جا هم به جواب برسیم،اما قبل از آن به آمارِ فروش بالای یک میلیارد تومان فیلم های سینمای ایران نگاهی گذرا خواهیم کرد .همین نگاِه گذرا میزانِ اقبالِ مخاطبین سینما را به فیلم ها برایمان مشخص می کند، البته نباید از عواملی چون حمایت های مختلف از یک فیلم توسط نهادهای مختلف یا مسائل موجود در جامعه نیز گذر کرد چرا که هر بار حساسیت روی موضوعی خاص در جامعه بالا رفته است ؛ فیلمی که به نوعی بازگو کننده ی آن موضوع باشد ، همواره با اقبالی مناسب از سمت و سوی مخاطبان مواجه شده است،در این خصوص دو فیلمِ نه چندان تکنیکیِ "لانتوری" و "هیس دخترها فریاد نمی زنند" را می توان مثال زد که صرفا با تکیه بر یک موضوعِ جنجالی و مذموم چون اسید پاشی، تجاوز و نه سینمای خوب، توانستند به فروشِ خوبی دست یازند.
فیلمِ جذاب چیست؟
به چه فیلمی لقبِ جذاب داده می شود؟
جذابیت در فیلم ها گاهی ناشی از ژانر می باشد : مثل اکشن،علمی تخیلی،کمدی و ... ،گاهی ناشی از حضورِ ستارگان و سوپر استارها و گاه ناشی از موضوع فیلم و سایر .
پس یا فیلم باید موضوعی هیجان انگیز داشته باشد یا از سوپر استارها همچون :50 کیلو آلبالو، عصر یخبندان و من سالوادور نیستم بهره جسته باشد و یا موضوع جذابی داشته باشد مثل فیلم هایی چون :زندگی خصوصی،گشت ارشاد،خط ویژه و ... .(در حد امکان در این نوشته سعی شده است از فیلم های جدید دهه 90 به عنوان مثال استفاده شود)
دسته بندی بالا شامل کسرِ زیادی از اعضای جامعه ای می شود که به هر نحو می توانند جزو افرادی باشند که حداقل یک بار در عمرِ خویش سینما رفته اند و باز هم علاقمند به حضور در سینما هستند.پس می توان این دسته بندی را با کمی خوش بینی به کلِ اعضای جامعه تعمیم داد.
فیلم ها
برای روشن تر شدن موضوع لازم است تعریفی از فرم و محتوی را در سینما و هنر در این متن گنجاند چرا که از دید نویسنده این دو عامل جزو گره های گم شده ی عدمِ جذب مخاطب برای سینما یا اقبال برای فیلم های سینما به شمار می آیند :
فرم
به هر آن چیزی گفته می شود که در جهتِ چگونگیِ رساندنِ محتوای فیلم به مخاطب استفاده می شود. قالب و ساختار اصلی فیلم در فرم تعریف می شود. فرم بر خلاف تعاریفِ غلطِ رایج تنها شکل ظاهریِ فیلم، یعنی جنبه های تکنیکیِ آن همچون تصویر ، صدا ، جلوه های ویژه ، تدوین نیست ، همانطور که محتوا نیز تنها محدود به ماجراها و موقعیت ها نمی شود. و شیوۀ رواییِ فیلم‌‌.
به طور کلی هرآنچه که یک فیلم را از فیلمی دیگر متمایز می‌کند و (با وام‌گرفتن از مباحثِ پیشینمان) جهانِ یکتا و منحصر‌به‌فردِ فیلم را با آب و هوای خاصِ خود خلق می‌کند جزوِ فرمِ فیلم محسوب می‌شود
محتوا
هر آن چیزی که خالقِ هنر قصد دارد از طریقِ فرمِ اثرِ هنریِ خود به مخاطب ارائه کند محتوا تلقی می شود
در حوزه بحث های هنری این سوال همیشه مطرح بوده است که ارزش یک اثر هنری به فرم آن بستگی دارد یا به محتوایش؟ به طور مثال، آیا اگر یک قطعه شعر در ستایشِ شیطان نوشته شود، اما تمامِ نکاتِ فنی شعر – از جمله آرایه ها، قواعد قالب، وزن، هجا بندی، قافیه، ردیف و غیره – در آن رعایت شده باشد، باید گفت که با شعر خوبی طرف هستیم؟ در مقابل، آیا شعری که بدون توجه به مسائل فنی و ادبیاتی، در مدح و ثنای پروردگار عالمیان سروده شده باشد، شعر مناسبی است؟
با توجه به تعریف ذکر شده می توان با یک نام موضوع را روشن تر کرد مثالی که این روزها نقل داغ محافل مختلف گروه های محفلی تلگرامی و ... است: اصغر فرهادی
سینمای اصغر فرهادی
اصغر فرهادی را می توان به واقع جزوِ راوی ترین کارگردانان حالِ حاضرِ سینما در جهان قرار داد و از سینمای او به عنوان مثالی بارز در این زمینه همواره یاد کرد.فرهادی را با "شهرِ زیبا"، " درباره الی"،"چهارشنبه سوری"،"جدایی نادر از سیمین"،"گذشته" و این روز ها با "فروشنده" می شناسیم.کارگردانی که در تمامی فیلم هایش سعی کرده است ناهنجاری و یک عملِ زشت و مذموم و تبعاتِ حاصل از آن را نمایش دهد و با یک دیدِ منتقدانه به این مسائل بنگرد.پس سینمای فرهادی به عنوان یک برند هم دارای فرم است و هم دارای محتوی و بعد از موفقیت هایی که در عرصه جهانی برای فیلم هایش به دست آورده است جزو دسته بندی ما قرار می گیرد. قرار گرفتن در این دسته بندی یعنی اطمینان از تماشای فیلم در سینماها،یعنی افزایش مخاطب و در حقیقت موفقیت در تمامی عرصه ها.کاری که بعد از جشنواره سی و چهارم فجر و بعد از مدت ها سعید روستایی با فیلم "ابد و یک روز" موفق به انجام آن شد و راهی را آغاز کرد که آمارِ فروش این فیلم نشاندهنده ی آن است.
اما همین فرم و محتوی و نوع جهان بینی یک کارگردان موجبات اعتراض عده ای را فراهم می آورد که واژه سیاه نمایی را چون نام خویش ازبر کرده اند و به هر فیلمی که از این جنس باشد و احیانا در جهان و جشنواره های داخلی و بین المللی هم با اقبال مواجه شده باشد،نسبت های ناروا می دهند که پاسخ گویی به آن ها در این مجال نگنجد.
ولی لزوما تمامی افراد جامعه این سینما و این نوع روایت را نمی پسندند و به دنبالِ جنبه هایی دیگر از سینما هستند تا بتوانند نیازهای ایشان را ارضا نماید،به همین دلیل هم هست که در اکران های امسال فیلم هایی چون "من سالوادور نیستم" و "50 کیلو آلبالو" جزو پر فروش های سینمای ایران هستند و توانسته اند از عهده جذب مخاطب با سوپر استارها و سایر ابزارها بر آیند که نشان از آشتیِ مردم با سینماها دارد ، و باید گفت بخشی از هموطنان به دلیلِ تکثر در سالن ها و توامان امکاناتِ زیاد، در جای جای شهر، آشتی کنانِ بهتری را با پرده نقره ای داشته اند.
پایان سخن
آنچه که واضح است ، مخاطبانِ سینمای ایران هم سینما را می شناسند و هم هر فیلمی را نمی بینند .پس نمی توان برای ایشان هر فیلمی را ساخت و از ایشان انتظار داشت به تماشای فیلمی بروند که نه شناختی از عوامل سازنده آن دارند و نه علاقه ای به بازیگران آن ها.نمی توان به این مخاطبان فیلم سخیف را نشان داد و از ایشان انتظار داشت برای بار دوم نیز به تماشای آن فیلم بروند و تماشای این فیلم را به دیگران نیز توصیه کنند.که در ارتباط با فیلم سخیف و مضرات آن بر سینما در نوشته ای دیگر طرح موضوع خواهم کرد.
میزان موفقیت فیلم ها در گیشه های سینما و پس از آن در شبکه پخش خانگی تاثیرِ مستقیمی بر رغبتِ تهیه کنندگان و سرمایه گذاران جهتِ همکاری دوباره با همان عوامل و یا اصلا فعالیت کردن یا فعالیت نکردن در این عرصه دارد و در این رهگذر نباید تاثیرِ اقبال عمومی برای فیلم ها را در دولت برای ارتقای کیفی سالن های سینما و یا احداث سالن های بهتر با چند سالن نمایش را از نظر دور داشت؛چیزی که امید می رود دولتمردان به آن اهتمام ورزند.
*عضو انجمن منتقدان سینما و دبیر انجمن سینمایی مُهرِ هَفتُم

کد: 1561815
گروه: مقالات, اخبار مهم, هنری
TAGS : کریمی, هادی, سینما, فیلم, نقدفیلم, جذابیت, راد, اصغرفرهادی

مطالب مرتبط :
برشی از یک زندگیِ آشنا نویسنده:معصومه بیات کارگردان:حمید نعمت الله بازیگران:لیلا حاتمی – کوروش تهامی آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ "رگِ خواب" داستانی است مختصِ مینا،زنی که...
دوگانگی پول و وجدان سدِ معبر کارگردان: محسن قرایی تهیه‌کننده: بهمن کامیار بازیگران: حامد بازیگران: حامد بهداد، باران کوثری، نادر فلاح، اکبر رحمتی، آوا شریفی، عرفان نا...
یادداشتی برای نَفَس آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ نَفَس فیلم خوبی نیست و هیچ ویژگی خاصی ندارد.شاید همان بهتر که به صورت یک رمان از خانم آبیار منتشر می شد تا اینکه راهی پرده ...
یادداشتی برای فیلم "فروشنده"اصغر فرهادی آینانیوز- هادی کریمی راد؛ آخرین ساخته اصغر فرهادی،فروشنده این روزها بر روی پرده ی نقره ای برخی از شهرهای ایران که در آن ها عرصه هنر میدان جولان و تحمی...
آموزش تولید فیلم های 100 ثانیه ای توسط هادی مقدم دوست در اورمیه   کارگاه یک روزه آموزش تولید فیلم های 100 ثانیه ای در سالن اجتماعات حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد. به گزارش آینانیوز، هادی مقدم دوست نویسن...

امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام و نام خانوادگی (الزامی)

Email (not required)

وب سایت

Enter the code shown above:

  

  جستجو در اخبار   

Copyright 2015 www.ainanews.com