1396/08/27 | |
  

 

 


دانلود نوحه ترکی ویژه محرم

اتاق شیشه ای سیاست

 


کانال رسمی آینانیوز در تلگرام


   مطالب پر بحث هفته   
خبرنگاران حوزه کودک به دنبال رسمیت دادن فعالیتهای خود از طریق کنوانسیون حقوق کودک(0 نظر)
حذف اوراق بهادار از دفاتراسناد رسمی و به حداقل رساندن امکان جعل(0 نظر)
در گرامیداشت سی امین سالروز اولین بمباران هوایی شهر ارومیه(0 نظر)
دوگانگی پول و وجدان(0 نظر)
نقدی برمطلب "تشدید اختلافات استاندار و نماینده پیرانشهر و سردشت" (0 نظر)
باکیفیت ترین روغن موتور داخلی در اورمیه تولید می شود(0 نظر)
به ذیحسابان بخشنامه خواهم کرد که سندهای مالی اجناس تولیدی خارج از استان را پرداخت نکنند(0 نظر)
تفاوت رسانه «وابسته» با رسانه «طرفدار» چیست؟(0 نظر)
لیست شورای شهر آینده را چه کسی می بندد؟(0 نظر)
برگزاری اولین یادواره شهدای غواص توسط دانشگاه فنی قاضی طباطبایی اورمیه (0 نظر)
برشی از یک زندگیِ آشنا(0 نظر)
عضو سابق پدافند غیرعامل شمال غرب: عدالت شهری یعنی اینکه توسعه در همه مناطق اتفاق بیفتد(0 نظر)
لایحه جامع وکالت چالش بزرگ استقلال وکلاست(0 نظر)
محمدی و پناهی کدام کشتی را سوراخ می کنند؟(0 نظر)
اعتراض مجدد رئیس شورای اسلامی شهرستان خوی به احداث فرودگاه جلفا(0 نظر)
ساعاتی از یک روز کاری شهردار(0 نظر)
گزارش همایش تجلیل از شهدای مدافع حرم آذربایجان غربی (0 نظر)
جذابیت در سینما(0 نظر)
درخشش كودك مهابادي در مسابقه بين‌المللي نقاشي كشور بلاروس(0 نظر)
برگ برنده اصولگرایی در دوران انزوا (0 نظر)

   مطالب پر بیننده ماه گذشته   

  

[Atorpatdate] نظرات: 0 نمایش: 1366 تعداد امتیاز: 2   (Article Rating)

بزن به خط قرمز!



بزن به خط  قرمز!

آینانیوز- حامد عطائی؛ مرحله دوم استندآپ ها به دلیل فشردگی رقابت و حالت مرگ و زندگی که برای شرکت کنندگان داشت اغلب به خط قرمزها نزدیک و گاها متوسل به شوخی های لب مرزی «18+» نیز شد. در این میان شهرستانی ها و لهجه دارهای مسابقات با فراغ بال از شهر و زبان و لهجه و قومیت خود نهایت استفاده را کردند و حتی مشکلات سیاسی و اقلیمی مردم منطقه خود را به صورت عریان و با زبان طنز روی آنتن شبکه سراسری بیان کردند.
ترجیع بند همه انتقادها از ممیزی هایی که اعمال می شود مسائل اخلاقی و همان درجه بندی نشده ای بود که بیان آنها حتی در جمع های خانوادگی و دوستانه نیز جای ایراد دارد چه برسد به رسانه ملی. درواقع خندانندگان در مرحله ای که روی تیغ حذف یا ماندن قرار داشتن با توسل به ادبیات یا مقولاتی که جانب کمیک زیاد و البته اخلاقی کمتری داشت سعی در به دست آوردن هدف به هروسیله ممکن کردند، که نتیجه هم با همه جرح و تعدیل ها به نفع شان تمام شد.
در این میان البته ریزش آراء مشهودی متوجه همه ستارگان دور اول شد. آنچنانکه جواد افشاری دارنده رای اول دور اول و میثم درویشان حائز رای دوم هرکدام با نزدیک یک میلیون صد هزار رای بینندگان تلویزیونی در این مرحله به ترتیب 734 هزار و 781 هزار رای آوردند و این نشان می دهد که ذائقه بینندگان در مرحله دوم که سوژه ها اجتماعی بود تغییر یافته و دنبال متن ها و اجراهای عمیق تر و زیرپوستی تری هستند.
به جز علی ضیایی هنرمند اورمیه ای این مرحله بقیه استندآپ کارها همگی با افت رای فاحش نسبت به دور اول روبرو شدند و تنها علی ضیایی بود که میزان آراء اش نسبت به دور قبل حدودسه برابر شده بود.
علی ضیایی
راه یافته به مرحله نیمه نهایی برابر رقیب به شدت سرسخت و جدی به نام جواد افشاری، سوگلی این روزهای تلویزیون و برنامه خندوانه.
بهتر است پیش از ورود به بحث ضیایی، از رقیب او آینانیوز- حامد عطائی؛ جلد شماره 609 مجله همشهری جوان به حاشیه ها، ممیزی ها و پشت صحنه های پربیننده ترین برنامه این شبهای تلویزیون اختصاص داشت با عنوان «زدن به خط قرمز!».
گزارشگران این مجله پرمخاطب به استودیوی خنداونه رفته بودند تا از تولید این مجموعه جذاب و مفرح و حواشی آن گزارش تهیه کنند.
جواد افشاری، زینب موسوی، میثم درویشیان، حسین شاهرخ نیا و مریم کشفی پنج نفر از بین دوازده نفر راه یافته به مرحله نیمه نهایی هستند که در این گزارش مورد مصاحبه قرار گرفته اند و البته نمی توان تا اینجای کار ایرادی وارد کرد.
مشکل اینجاست که بهانه این گزارش ممیزی هایی بود که صداوسیما به اجرای این استعدادهای کمدی وارد و برنامه هایشان را دچار جرح و تعدیل کرده بود.
چند سطری شناخت داشته باشیم. عضو تیم حسن معجونی و کسیکه در اجرای اولش بیشترین خنده را از حضار و داوران گرفت و مطابق انتظار اولین رای دور اول را حائز شد. جواد در این مرحله دچار غرور محسوسی شد و اجرای دومش را با انرژی کمتری انجام داد. همین مساله باعث ریزش حدودا 400 هزار رایی او در دور دوم شد.
با وجود اجرای ضعیف تر افشاری در دور دوم، داوران برای او سنگ تمام گذاشتند. بالاتفاق او را به عنوان برنده اصلی رقابت ها نمایانده و حتی رامبد جوان، داور، مجری و تهیه کننده خندوانه با این جمله که «درهای اینجا را می بندیم و همین جا نگهش می داریم» سعی کرد لطف تلویزیون در مورد این کمدین را تمام کند.
اما طنز تلخ پرمخاطب ترین برنامه طنز تلویزیون اینجاست که رقیب او در مرحله نیمه نهایی علی ضیایی هنرمند اورمیه ای است.
علی در مرحله اول اشتباهی را مرتکب شد که دوسال قبل در استندآپ کمدین های معروف سینما، امین حیایی مرتکب شده بود. در آن زمان حیایی مشت خود را به طور کامل باز نکرد و هنرش را ذره ذره خرج کرد. او تصور می کرد اگر همه توانش را برای روزهای آخر نگاه دارد موفق تر است. در حالیکه اجرای بالنسبه ضعیف او در اولین دور در رقابت با امیرمهدی ژوله که همه توانش را برای اجرای اول گذاشت، باعث شد در جمع بندی نهایی امین حیایی از ژوله عقب مانده و قافیه را ببازد.
علی ضیایی هم دراجرای نخستش، نه ضعیف، که ناقص ظاهر شد. حتی با اعتماد به نفس از اینکه یکی از راه یافتگان به دور دوم است به بینندگان نوید داد که پارت دوم اجرایش را در برنامه آینده روی استیج خواهد بود. این باعث شد که علی با فاصله بسیار نزدیک به سقوط یافتگان، راهی شانس مجدد شود و در این مرحله با اجرای قوی تری به مرحله دوم راه یابد.
در مرحله دوم علی ضیایی روند روبه رشدش را ادامه داد تا در بین 7 نفر راه یافته مستقیم به دور نیمه نهایی با 520 هزار رای نفر ششم شود. جالب است یکی از رقبای سرسختی که گمان می رفت مستقیما به دور نیمه نهایی راه یابد حسین شاهرخ نیا بود. جوانترین استندآپ کمدین خندوانه که با کلی اشک و آه و رانت و شوی پشت صحنه ای در مرحله نجات توانست به راه یافتگان نیمه نهایی بپیوندد.
علی ضیایی و جواد افشاری نفرات نهایی دور نیمه نهایی استندآپ کمدی خنداننده شو، دیروز(چهارشنبه) باهم رقابت کرده اند و تلویزیون اجرای ضبط شده آنها را امشب(پنجشنبه) روی آنتن خواهد فرستاد تا مخاطبین از بین دو نفر یک نفر را با رای شان انتخاب کنند.
پشت پرده های عجیب
گفته می شود اغلب اجراهای دور دوم خنداننده ها دچار ممیزی های اخلاقی شده و تنها این علی ضیایی است که بدون توسل به ادبیات چاله میدانی و زیرنافی، ممیزی های «فرهنگی» و «سیاسی» گرفته است. شنیده شده سانسورچی های تلویزیون کلا کلمه «ترک» را از همه جملات این هنرمند اورمیه ای حذف کرده و حتی محدودیت هایی را برای بیان مشکلات منطقه آذربایجان بویژه مساله بحران دریاچه اورمیه مطرح کرده اند. علی درحالی از ورود به بحث دریاچه اورمیه منع می شود که یکی از رقبای او به نام رضا بهمنی، بچه خوزستان، خیلی راحت مساله ریزگردهای استان خود را دستاویز طنز و هجو مسئولین قرار می دهد و حتی تحسین داوران را نیز برمی انگیزد.
نکته دوم و جالب ماجرا اینجاست؛ در روز اعلام نتایج آراء دوم دوم، با وجودیکه هیات داوران از نتیجه اطلاع داشتند، حسن معجونی به دلیل آگاهی از رای نیاوردن حسین شاهرخ نیا یکی از اعضای تیمش، در یک عقده گشایی آشکار اعلام می کند که علی ضیایی به نظرش رای نمی آورد و به دنبال او شقایق دهقان دیگر داور این مرحله هم با کمی اغماض می گوید که به نظرش ایشان به مرحله نجات راه می یابند. در حالیکه هردوی این داوران می دانستند که علی ضیایی مستقیما با رای مردم به مرحله بعد صعود کرده است!
یکی از نکته های عجیبی که بینندگان بویژه طرفداران علی ضیایی را در این مرحله آزرد، حرکتی بود که به محض تعیین رقبای مرحله نیمه نهایی جواد افشاری رو به او انجام داد. وقتی احسان کرمی نام جواد افشاری را بعنوان رقیب علی ضیایی از داخل سید درآورد، جواد با اشاره دست زیر گردن به معنای اینکه «سرت را خواهم بُرید» و نشان داده شدن این تصویر از تلویزیون،سندی دیگر بر مظلومیت هنرمند توانای اورمیه ای رو کرد.
القصه، امشب علی ضیایی مقابل رقیب چغر و بدن بدنی که به لطف تلویزیون و رانت هایش تبدیل به سد غیرقابل نفوذ شده باید بایستد. روی کاغذ امیدواری های زیادی به توفیق علی و شکستن شاخ این غول وجود دارد؛ اما نباید سختگیری های تلویزیون بویژه در خصوص هنرمندان شهرستانی را نادیده گرفت.
دوشب پیش ضیایی در پیج شخصی اش در اینیستاگرام از هوادارانش خواسته بود تا در خصوص اجرای استندآپ به زبان مادری نظرشان را بگویند که با استقبال خیره کننده ای مواجه شد.
او در مرحله نجات دور اول نیز زمانیکه با ملودی «بری باخ» از حضار خنده و دست گرفت نقطه عطف اجرایش شد و اعتماد به نفسش را تقویت کرد.
اما علی تاکنون هرگز نخواسته از شگردهای رای آور و تهییج کننده ای چون توسل به قومیت یا تحریک احساسات ترک های ایران استفاده کند. او به راحتی می توانست با دورزدن خط قرمزها به ظریفی هرچه تمامتر موضوعات رای آوری مثل دریاچه اورمیه یا ترک بودن خود را به رخ تماشاگران کشانده و از آنان رای بگیرد. همچنانکه در یکی از اظهارنظرهایش گفته که طرفدارانی از سراسر کشور، چه کُرد، چه عرب، چه فارس و چه ترک دارد.
مرحله نیمه نهایی استندآپ کمدی علی ضیایی بسیار حساس است. علی بازیگر توانایی است. درواقع تعداد کمی از شرکت کنندگان در خنداننده شو از این ویژگی بهره مندند. او علاوه بر بازیگری چندین اثر در قامت کارگردان تلویزیون و تئاتر دارد.
همه راه یافتگان به این مرحله به صورت انتحاری، ویژگیهای حرفه ای خود را کنار گذاشته و متوسل به رفتارها، متن ها و بادی لنگویج های رای آور شده اند. قومیت، مظلوم نمایی، رونمایی از سوابق هنری و دوبله، شوخی های ممنوعه درجه بندی شده، حتی تاکید روی جنسیت برای جمع آوری آراء نیمی از جامعه دستاویزهایی است که در این مرحله شرکت کنندگان بدان دست می یازند.
ضیایی با اجازه دادن مختصر به بروز این مولفه های رای آور بویژه تهییج احساسات شهرستانی ها، اقوام ایرانی، خاصه ترک زبانهای کشور در کنار اجرای فنی، بی نقص و هنرمندانه اش از این مرحله حساس می تواند عبور کند.
هنرمند محجوب و کم توقع اورمیه در حساس ترین شب زندگی اش نیازمند یاری همه است. چه هنرمندان و روزنامه نگاران، چه فعالین شبکه های اجتماعی، چه نخبگان و حتی مقامات و مسئولین و نمایندگان مردم.
علی ضیایی از هر لحاظ از رقیب خودش سرتر است اما صعود او از این مرحله با سختگیری هایی که شمرده شد به یک معجزه و هم افزایی سراسری نیازمند است.

کد: 1561918
گروه: اجتماعی, مقالات, اخبار مهم, رسانه
TAGS : ترک, آذربایجان, اورمیه, تبریز, زنجان, اردبیل, علی, ضیایی, خنداننده, خندوانه

مطالب مرتبط :
اورمیه، سرزمین عاشیقها داریوش علیزاده*؛ موسیقی یکی از قدیمی ترین رشته های هنری است که قبل از پیدایش انسان در طبیعت وجود داشته و در واقع توسط ذهن پویای بشر تسخیر شده و امروزه...
عبرت های یک انتخاب قابل پیش بینی آینانیوز- حامد عطائی؛ در نخستین دقایق! شروع به کار شورای شهر پنجم، محمد حضرت پور برای سومین بار متوالی به عنوان شهردار اورمیه انتخاب شد.همچنانکه پیش ب...
هنر خوار شد، جادویی ارجمند! آینانیوز- حامد عطائی؛ امیرحسین مقصودلو(تتلو) را زیاد نمیشناسم. چه بلحاظ هنر موسیقیایی و چه عناصر زیبایی شناختی نسبتی با مولفه های جذابیت نسل سوم ندار...
3 هزار ورزشکار و عوامل اجرایی تابستان امسال درگیر مسابقات ورزشی محلات اورمیه می شوند سومین دوره مسابقات ورزشی محلات اورمیه با حضور بیش از 3 هزار ورزشکار، مربی و عوامل اجرایی تابستان امسال برگزار می شود.به گزارش آینانیوز، وحید عباسی شهر...
برگ برنده اصولگرایی در دوران انزوا «ریشه» یکی از مولفه های تاثیرگذار در تعریف و تبیین مفهوم «هویت» است. اگر جنبه های نژادپرستانه «هویت گرایی» را فاکتور بگیریم، ریشه داری هویتی از عواملی...

امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام و نام خانوادگی (الزامی)

Email (not required)

وب سایت

Enter the code shown above:

  

  جستجو در اخبار   

Copyright 2015 www.ainanews.com